19.СУ "ЕЛИН ПЕЛИН"

Професия: Учител по предприемачество и маркетинг

За професията разказва Калин Радулов – учител по предприемачество и маркетинг в 19-о СУ “Елин Пелин”, София 

Учителската професия е вълнуваща и предизвикателна, макар понякога да е критикувана и неглижирана. Учителят не само преподава, мотивира и насърчава. Той е и модел за подражание, съветник, приятел.
Образованието по предприемачество в училищата е част от усилията на обществото и институциите да разширят и подкрепят творческите заложби на младите хора, да ги направят по-приспособими към живота след училище, да ги насърчат да повярват в себе си и да започнат свой бизнес. Изследванията показват, че при учениците, преминали обучение по предприемачество, вероятността да създадат предприятие на по-късен етап от живота си е от три до шест пъти по-голяма, отколкото при тези, които не са преминали такова обучение.

Основна роля в начина на преподаване на предприемачество играят ученето чрез опит и работата по проекти. Учителите са по-скоро наставници, а не лектори. Те обикновено не дават готови отговори на учениците, а им помагат да търсят и откриват решения, насърчават творчеството и поемането на риск и ги възпитават да гледат на грешките като на опит и възможност за учене.

Обучението по предприемачество е нещо повече от подготовка за управлението на предприятие. То включва изграждане на предприемачески нагласи, умения и знания, които да позволят на ученика „да превръща идеите в действия“. Учителите не могат да учат на предприемчивост, ако самите те не са предприемчиви.
 Визитка


Калин Радулов е учител, ментор и предприемач от София. Той е бакалавър по политология в СУ “Св. Климент Охридски” и магистър по предприемачество в университета „Лунд“, Швеция. Преподава предприемачество и маркетинг в 19-о СУ “Елин Пелин”, София, от 2014 г. има своя консултантска компания, а от 2017 г. има и втори бизнес – клуб за настолни игри “Абордаж”. Съавтор и съиздател на настолната игра “Цар на историята”, която е разработил заедно със свои ученици. Обича рок и метал музиката и е голям фен на настолни и видеоигри, както и на всякакви форми на ментална стимулация и забавление.


Моята професия
Учителската професия е отговорна и взискателна, но също така много удовлетворяваща. Учителят е в позицията да бъде добър пример за своите ученици, да им помогне да се изградят като хора и като личности. Учителят вижда как младежите израстват около него, как започват да изграждат мнения и позиции, как започват да си поставят цели и да ги постигат. Учителят буквално гради бъдещето на страната.

Да преподаваш икономически дисциплини и най-вече предприемачество изисква да можеш да се разграничиш от теоретичното и да правиш постоянно връзки със заобикалящия свят. Това не трябва да е теоретичен или разказвателен предмет. Предприемачът се учи да търси проблеми и да генерира идеи. Той не чака, а действа. Ние в училище трябва да развием този манталитет и нагласа у учениците си и да ги провокираме постоянно да излизат от зоната си на комфорт. Те не трябва да се притесняват да експериментират, да не ги е страх от провала и най-вече да не чакат някой да свърши нещо за тях, а да бъдат проактивни и да го свършат сами. Поради това ключова част от обучението по предприемачество са учебните компании и стартъп клубовете, които се организират в училище – там младежите могат да се развихрят и да приложат на практика идеите си. Може би най-важното послание, което се опитвам да предам у моите ученици, е, че никога не е твърде рано да започнеш нещо свое.

Може би най-привлекателната част за един млад човек е, че учителската професия може да се комбинира относително лесно и с допълнителна работа, която не непременно трябва да са частни уроци. При добра предварителна подготовка и организация на учителя му остава време и за странични проекти.

Моето образование
Завършил съм средното си образование в 127-о СУ “Иван Николаевич Денкоглу” в София, след което завърших бакалавър по политология в СУ “Св. Климент Охридски”. Бях една година на студентски обмен във Варшавския университет, а после завърших магистратура по предприемачество в университета „Лунд“, Швеция. В момента надграждам със следдипломна квалификация в УНСС, за да придобия официално педагогическа правоспособност.
Образованието до голяма степен зависи от това какви дисциплини ще преподава учителят. Повечето специалности имат опцията за „педагогика“ към тях, а някои специализирани, като икономическите дисциплини например, не изискват задължително „педагогика“, а висше образование в дадената сфера. Дори да не сте завършили нещо с „педагогика“, винаги може да изкарате допълнителен едногодишен курс и да се сдобиете с тази специалност.

Моят път дотук
Работя още от 14-годишен. Имам над 10-годишен опит в сферата на преводите. Работил съм и в call center като студент, преди да замина за Швеция. След като завърших своята магистратура в Швеция, се присъединих към един стартъп, а след това – през 2014 г., създадох и собствена консултантска компания. От края на 2014 г. започнах да преподавам предприемачество и маркетинг в 19-о СУ “Елин Пелин” в София, където помагам на учениците да създават свои учебни компании и да изкарват пари с уменията и талантите си. От 2017 г. имам и втори бизнес – клуб за настолни игри “Абордаж”, а през 2019 г. станах съавтор и съиздател на настолната игра “Цар на историята”, която разработихме заедно с мои ученици.

Моите професионални задачи и отговорности
Всекидневието на учителя е много динамично и зависи до голяма степен от предмета, който водите, както и от особеностите на гимназията, в която преподавате. Бих сравнил задачите и отговорностите на учителя с тези на team leader-а или project manager-a. Имаш срещи през деня с различни групи, на които трябва ефективно да предадеш дадено послание, след което да си поставите цели за следващата среща, да имаш ясна представа какво искаш да постигнеш за определен период от време и да следиш прогреса на всички, а при нужда да се намесваш. Това, комбинирано с малко администраторска работа – отсъствия, оценки, похвали, забележки и няколко пъти на година попълване на документация, доклади и отчети.

Нужните умения и опит
Учителят трябва да има много добри комуникационни и организаторски умения. Над 90% от времето ние говорим пред аудитория. Важно е да можете да хванете една сложна тема и да я адаптирате за вашата аудитория. Да привлечете вниманието на аудиторията, да разделите презентацията на лесносмилаеми части и да сте наясно във всеки момент какво е настроението и динамиката в аудиторията, за да се адаптирате към нея. Трябва да можете да сте психолог, оратор, коуч, а понякога дори стендъп комик. Всякакъв опит, свързан с презентационни умения, преговори, консултации и продажби, може лесно да се пренесе в учителската професия. Организационните умения като управление на времето, приоритизиране на задачите и контрол на резултатите също са ценни.

Моите предизвикателства
Предизвикателството най-често е да останеш енергичен и позитивен през целия ден и да направиш всеки твой час максимално смислен и полезен за учениците. За целта трябва наистина добра предварителна подготовка и ясен план на действие, както и различни активности, за да останат учениците ангажирани. Импровизацията е до един момент, не можеш да разчиташ винаги на нея. Друго предизвикателства понякога е да намериш общ език с човека насреща, било то родител, колега или ученик, и да откриеш начин да работите заедно въпреки различията си.

Моето удовлетворение
Това, което ме мотивира, е да помагам на всички около мен – ученици, клиенти и приятели, да намерят своята страст и мотивация и да покажат най-доброто от себе си. Да не ги е страх да бъдат това, което са, и да се осмелят да бъдат различни, за да творят сами съдбите си.
Работата ми като учител ми позволява поне отчасти да преобразя културата и нагласата на хората около мен и да мотивирам бъдещите поколения да вземат живота в собствените си ръце и да бъдат промяната, която искат да виждат в света около тях.

Заплащането
Учителските заплати се увеличиха значително последните няколко години. В трудовата ми книжка като първоначална заплата е записано 500 лв. В момента получавам около 1500 лв. месечно. Тази ставка се мени в зависимост от квалификациите, броя часове, които взимаш, и какви допълнителни задачи и отговорности поемаш в училище.

Моите планове за развитие
В момента съм записал следдипломна квалификация в УНСС, за да придобия официално педагогическа правоспособност. От училище постоянно имаме възможност да посещаваме курсове за допълнителна квалификация – аз например съм Google сертифициран обучител и участвам в множество проекти за ученическа и учителска мобилност, които, освен че ме развиват професионално, ми позволяват да пътувам и да обменям опит с колеги от цял свят.

Учителската професия няма твърде много стъпала за развитие, но за сметка на това има много възможности за странични проекти, пътуване и обучения.

Моите източници на информация
В днешно време информацията по почти всяка тема е буквално безкрайна, особено ако владееш поне английски език. Има безброй много източници както на практична, така и на мотивираща тематика. Обичам и предпочитам освен от учебниците винаги да давам и допълнителни електронни източници на своите ученици, тъй като учителят и училището отдавна не са единственият източник на информация. Нашата цел е просто да отворим врати и да разкрием потенциални пътища, по които учениците сами да поемат.

Влиянието на коронавируса
Пандемията направи за образованието това, което десетки години образователни реформи не можаха – бързо и смело ни побутна по пътя на дигитализацията. Във все повече училища документацията става електронна, имаме онлайн класни стаи, видеоконферентна връзка, споделени документи и нещо като PMS (project management system), чрез който да структурираме, организираме и менажираме образователния процес. В много училища започна и прилагането на модела 1:1, в който всеки ученик има собствен хромбук и хартиените учебници останаха в историята. Училището пое смело по пътя на дигитализацията и няма връщане назад.

Търсени умения:

  • комуникативни и презентационни умения
  • организационни умения
  • емоционална стабилност
  • желание за постоянно себеусъвършенстване
  • креативност
  • емоционална интелигентност
Skip to content